lördag 7 mars 2009

v12 enl s.m å enl bm

Uträkning utgår från dagens datum: Lör 7 mar 2009.
Din graviditet startade Lör 20 dec 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 3 jan 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 78 av 280. (27,9%).
Du är i vecka 12.
Du har gått 11 fulla veckor och 0 fulla dagar (v11+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 3:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Fre 25 sep 2009
Du har 202 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 12: 7 mar - 13 mar 2009
Kroppen: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90% före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som t.ex lågt liggande moderkaka. Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.

Fostret: Fostret är 9 cm stort och väger cirka 15 gram. Moderkakan tar över näringstillförseln till fostret ungefär vid den här tiden.Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.

va på inskrivning i torsdags allt va hur bra som helst förutom mitt blodvärde så inte så konstigt jag e trött dygnet runt.. min barnmorska va verkligen super go å jag trivs med henne. fick uppföljnings tid för blodvärdet å för rul osv..
jag har räknat min grav efter ul å då va d bf28/9 men det blir totalt förvirrande när BM räknar enligt s.m så jag kör på d så länge iaf så då e BF 25/9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar